A kdo přežil?

Před dvanácti lety vládly světu mobilů Nokie, Motoroly, Siemensy a další značky, ale které z nich se ,,dožily“ dnešních dnů?Před časem se mi dostaly do rukou prodeje mobilů v roce 2003 a bylo to zajímavé počtení. Mnoho tehdy vedoucích značek z trhu úplně zmizelo, jiné k tomu mají nakročeno a některé prožily comeback. Podívejme se nyní na to, jak si které vedly a vedou.

1. Nokia – Dvě firmy jedno jméno

Nokia-Logo

Nokia v roce 2003 ještě zdaleka nebyla na vrcholu, kterého dosáhla zhruba v roce 2008. Podařilo se jí sice úspěšně zvládnout přechod na barevné displeje, avšak již nezvládla příchod smartphonů. Nokie se pokusila zvládnout nastalou situaci, kdy jí klesaly prodeje i zisky příchodem nové modelové řady Lumia. Problémy ještě přiživil nový šéf Nokie Stephe Elop. Nokia se tedy rozdělila na dvě divize. První divizi, která vyráběla mobily, v roce 2014 odkoupil Microsoft a jejím jménem vyrábí mobily nadále. Druhá divize se i nadále soustředí na vývoj map a výrobu telekomunikačcních sítí, přičemž nedávno uvedla na trh svůj vlastní tablet a brzy se navrátí i se smartphony. Dostáváme se tak do paradoxní situace, kdy dvě odlišné firmy vyrábí ty samé produkty pod jedním jménem.

 

2.Motorola – Polovičatý comeback

10x1210ibn534moto

Motorola nezvládla přechod na barevné displeje a dostala se tak až téměř ke krachu. Její prodeje byly tak nízké, že vedení společnosti rozhodlo (podobně jako v případě Nokie) v roce 2010 o rozdělení na dvě divize, a to na mobilní a divizi zastřešující všechny ostatní služby. Avšak ani restrukturalizace nepomohla, a tak divizi mobilů odkoupil Google. Pod vedením Googlu prožila Motorola poměrně slušný restart a znovu se umístila v první desítce výrobců mobilů. Avšak na Motorolu mělo políčeno čínské Lenovo, které ji roku 2014 od Googlu odkoupilo. A proč je i přes relativně úspěšný návrat comeback polovičatý? Protože Motorola již není samostatnou firmou, ale je v podstatě členem koncernu Lenovo, které může její smartphony kdykoliv přestat vyrábět nebo prostě přejmenovat na Lenovo.

 

3.Samsung – Dosluhující jednička

1000px-Samsung_Logo

Samsung opravdu velmi dobře podchytil příchod chytrých telefonů a jeho prodeje rostly. Roku 2012 se firma stala světovou jedničkou, avšak vrcholu Samsung dosáhl v roce 2013 a od té doby mu prodeje neustále klesají. Nokia dokázala dotáhnout svou ztrátu na Samsung a Apple stále roste, což značí že nám Samsung jako světová jednička už moc dlouho nevydrží. A proč se to stalo? Protože u modelů nižší třídy Samsung v zájmu úspor používá nekvalitní čipové sady, což způsobuje pomalý chod telefonu a zadrhávání a oproti tomu u modelů vyšší třídy zase Samsung s cenovkou hodně ,,přestřelil“. Ve střední třídě Samsung až tak bohaté portfolio nemá a dá se tedy říci, že Samsung vyrábí buď telefony nekvalitní nebo naopak předražené.

 

4.Siemens – Brzký konec

Siemens_mobile_logo

K Siemensu není moc co napsat, protože firma i přes svůj relativní úspěch odprodala svou mobilní divizi již roku 2005 společnosti BenQ.

 

5.LG – Nejúspěšnější přeživší

LG_Logo.svg

LG sice od roku 2003 nerostlo, avšak ani neklesalo. Dlouhodobě se LG drží v zisku a to i přes to, že nemá až tak široké spektrum smartphonů. V poslední době se navíc LG snaží prorazit v oblasti tzv. chytrých hodinek, což se mu v podstatě daří. Nadále se i přes konkurenci čínských výrobců drží v první desítce výrobců mobilů.

6.Sony Ericsson – Jak dlouho ještě vydrží

_34-14736

V první řadě je třeba zdůraznit, že dnes se již telefony této značky jmenují pouze Sony (zbývající podíl Ericssonu Sony odkoupilo v roce 2012). I přes své mnohdy inovativní postupy se Sony na první ani druhé místo nikdy nedostalo a spíše se drželo kolem pátého místa. Společnost se stala (nebo alespoň její mobilní divize) dlouhodobě ztrátovou a v současnosti v ní probíhá restrukturalizace. Vedení Sony již dříve naznačilo, že toto je poslední pokus o uvedení mobilní divize zpět do ziskovosti, a jestliže selže, společnost výrobu mobilů ukončí.

 

Tři tehdy vedoucí značky přežily v nezměněné podobě a tři buď nepřežily vůbec, nebo ve velmi jiné podobě než před dvanácti lety. Skóre je tedy 3:3.

 

Autor: Lukáš „Chlupatá velryba“ Franta (umělecké jméno)

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *